dinsdag 3 juli 2012

Opgeruimd en voorbereiden

We zijn weer terug van vakantie. Ik heb bewust tijdens de vakantie niet vermeld dat we heerlijk op vakantie waren. We willen nl geen ongenode gasten laten weten dat ze hun gang kunnen gaan.
Wij zijn in "Liegé Estelle" geweest, ofwel Luyksgestel. http://www.zwartebergen.nl/ Deze camping ligt 25 km rijden, gerekend vanaf ons huis. Niet verder? nee niet verder geweest.
Het is maar een klein verschil hoor. Luyksgestel of Argentinië. Moet je niet moeilijk over doen, ( doe ik stiekum toch wel. Ik heb het er echt nog wel moeilijk mee. Het was verdorie onze eerste verre reis en die wordt je gewoon even afgepakt. De enigste mogelijkheid om te back-packen, omdat we samen zouden gaan met onze zoon en schoondochter die al, en nog, in Zuid Amerika zouden zijn) we mogen blij zijn dat we toch nog op de camping kunnen staan. De reden van de camping dichtbij is, we moeten 2 maal per week naar het ziekenhuis voor het verzorgen van mijn Jugularis catheter en ook nog regelematig voor controle naar de KNO arts.
Aan het begin van de vakantie was onze instelling, lekker uitrusten, nu hebben we toch wel iets meer gedaan nl fietsen en wandelen. Ik begin zowaar mijn spieren in mijn benen weer te voelen. Ze doen weer wat ik wil. Het fietsen ging prima, tot 24 km (wel met pauze tussendoor)
Verder hebben we gewandeld en genoten van de komijnen, veel gelezen en Yatzee gespeeld.
De laatste vakantie vrijdag hebben we de caravan weer schoon gemaakt. Dit keer alleen het hoogst nodige.
Zaterdag's weer naar huis. In de middag gelijk de caravan weggebracht naar de stalling.
Dit was onze vakantie!!! Terug denkend, een heerlijke vakantie met echt Hollands weer. We  hebben weer leuke mensen ontmoet met elke zijn eigen verhaal. Ik heb op de camping zonder sjaal of zo rondgelopen. Hierdoor kreeg je wel veel geinteresseerde vragen.

Ik ben van de chemokuren die ik inmiddels gehad heb, heel snel opgeknapt. Conditie is nog niet wat het was maar ik weet zeker dat als ik na mijn laatste chemo naar herstel en balans ga, ik toch mijn vliegreisje kan maken en weer snel aan het werk kan gaan.
Nu voorbereiden op mijn opname in Maastricht, het AZM.
Een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant ben ik heel erg blij als het volgende week maandag is maar aan de andere kant wordt ik ook meer zenuwachtig. Het is allemaal heel dubbel.
Ik ben niet bang voor de sct maar je bent wel minimaal 3 weken opgenomen. het kunnen er ook 6 worden. Daarbij ook het vermoedelijke ziek worden is natuurlijk geen prettig vooruitzicht. Maar ja we gaan er natuurlijk weer voor. Joop komt 3 maal per week op bezoek, woensdags en het weekend. Het is te ver om vaker te gaan. Joop moet ook aan zichzelf denken. Hij moet elke avond toch koken en is ook nog de was. Ziijn eigen en die van mij die een speciale behandeling moet hebben. Ik moet om de twee dagen schone dag en nacht kleding aan. Anders liet je het nog wel eens even iets luchten.
Er komt veel op mijn mannetje neer. Ik vind het voor de partner eigenlijk veel zwaarder dan voor degene die zelf ziek is.
Je moet als partner jezelf in de gaten houden op geestelijk en lichamelijk vlak, dan de zieke steunen en helpen, daarbij vaak het huishouden ook nog eens doen. Dit allemaal buiten je baan om. Dit gaat natuulrijk gewoon door. Het is allemaal niet niks. je ben ook geen 18 meer, natuurlijk.

Mijn oor is trouwens rustig. Ik ben nog wel wat doof. Soms lastig maar soms ook handig.
Uiteindelijk is mijn behandeling dus toch succesvol geweest. Eerst maar naar het AZM en als ik weer thuis ben dan maar eens kijken of ik een nieuwe afspraak maak. Alleen wel bij de KNO arts die ik normaal altijd heb.

Goed natuurlijk is het weer een heel verhaal geworden. Maakt niet uit.

Weer wil ik iedereen bedanken voor de hele lieve kaarten, zelfs in de vakantie kreeg ik een heel pak.
Ook van de camping buren kreeg ik zelfs een kaart. We waren helemaal ontroerd. Het doet je echt goed kaarten mogen ontvangen.
Je merkt hierdoor dat er heel veel mensen aan je denken. Ik bewaar alle kaarten. Ze gaan straks in een mooie doos, zo kan ik ze later nog eens terug pakken. Dit geld dus ook voor dit blog. Ik kan mijn eigen verhaaltjes lezen maar ook de lieve opbeurende woorden die in de reacties staan.








6 opmerkingen:

  1. hoi Kanjer,

    maak je om mij maar niet druk ik red mij we,jij bent de zieke in dit verhaal en dat is veel erger denk goed om je zelf.
    En neem niet de hele hand als je een vinger krijgt je weet wat ik bedoel.
    blijf zo positief dan knap je weer snel op na maastricht top hoor
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Rona,
    Ik volg je blog al sinds ik de diagnose MM heb gekregen en ook al heb ik al een tijd geen reactie meer geplaatst, ben ik elke dag ontzettend benieuwd hoe het met je gaat en ben ik blij met je verhalen! Jij bent 2 maanden eerder gestart met de behandeling dan ik en daardoor kreeg ik een goed beeld wat me misschien te wachten zou staan! Ik heb inmiddels 3 PAD-kuren achter de rug en ga over een paar weken starten met de CAD-kuur. Ook weer spannend...
    jij gaat heel binnenkort naar het ziekenhuis voor de SCT! Ik snap dat het heel dubbel is, enerzijds wil de behandeling graag afronden en klaar zijn en opknappen, anderzijds zie je op tegen de bijwerkingen van de hoge dosis Melfalan en de weken in de isoleer! Ik ken dat gevoel! Eigenlijk ook een beetje de angst voor het onbekende, wat er komen gaat!
    Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen voor de komende weken. Ik ga aan je denken en hoop dat je snel opknapt en lekker snel naar huis mag, nadat je stamcellen zijn teruggeplaats!!!!! Zet hem op!!! Je kunt het ( en ik hopelijk straks ook :-)
    Hartelijke groeten, Lisette

    Ps. Ik heb ook zo'n man als jij! Wat fijn dat het allemaal verder gaat en dat ze zo goed voor ons zorgen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lissete.

      Ik herken heel veel ofwel alles in jou reactie betreffende het opzoeken van mensen die ook de sct voor de boeg hebben. Je wilt er alles over weten en dus veel lezen. Wat betreft het MM ja daar kun je redelijk tot veel over lezen maar de ervarings deskundigen die veel over de sct vermelden die zijn er toch niet zo heel veel.
      Hou jij ook een blog bij? Het blog van Marcha daar staan ook heel veel dingen is waar heel veel aan had.
      Juist de beschrijving dat je je zo erg moe kan zijn van de chemom bijvoorbeeld. Je snap wel wat ik bedoel.

      Heel hartelijk dank weer voor de reactie op mijn log.
      De meeste reactie krijg ik van mensen die ik helemaal niet ken. Inmiddels een beetje ken door dit. ;-)Bekenden en familie bellen of skypen liever. Dit vind ik best een beetje jammer omdat het toch wel heel fijn is om een reactie te mogen lezen.

      Groetjs Rona

      Verwijderen
    2. Ha Rona,
      Bedankt voor je tip om de blog van Marcha te gaan lezen. Ze schrijft ook op een hele, fijne, herkenbare manier en heb er veel aan. Grappig dat je zo aan onbekenden kunt denken en dat zonder dat jij en Marcha het weten, heel wat mensen aan me vragen hoe het met jou en nu met Marcha gaat! Alle stadia die je hebt doorlopen waren bij ons in het gezin vaak het onderwerp van onze gesprekken...en jij hebt daar geen idee van! Hoop niet dat je dat erg vindt :-)
      Ik hou geen blog bij. Ik heb ervoor gekozen om telkens een mail te sturen naar familie en vrienden met al mijn belevenissen in het medische circuit! Ik vond het een eng idee dat onbekenden konden lezen wat ik in tijden van kwetsbaarheid en af en toe ellende opschreef. Nu heb ik dat idee allang niet meer, maar wilde niet met terugwerkende kracht alles van voor af aan opschrijven! Het is goed zo!
      Nogmaals veel sterkte met de laatste zware loodjes! Ik duim voor je dat het allemaal zal meevallen! En ik hoop te lezen dat je snel het ziekenhuis mag verlaten!!!
      Hartelijke groet, Lisette

      Verwijderen
  3. hey

    wat fijn dat jullie het zo lekker hebben gehad op de camping,moest wel aan jullie denken als het weer een hard regende.maar gelukkig toch ook best wel mooie dagen gehad, toch?
    wat goed dat jullie zoveel hebben kunnen fietsen, ik hoop dat jullie je weer wat hebben kunnen opladen,er komt een zware tijd voor je aan maar dat kan jij . je hebt al zoveel doorstaan,ook dit komt goed.
    ik blijf je trouw volgen ,en heel veel geluk de komende weken.
    dikke kus sandra, en de cramertjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Rona,
    In eerste instantie fijn om te lezen dat het met het oor de goede, in ieders geval rustig kant op gaat.
    Heel leuk om te lezen dat jullie toch een mooie tijd op de camping hebben gehad en een dikke 24 km gefiets hebben - moeten jouw nog vele nadoen - en je droomreis komt zeker nog een keer aanbod - met zo'n wils kracht zeg ik nogmaals "CHAPPEAU ".
    Zoals ik je via mail liet weten ben ik dit weekend er zelf even tussen uit, even energie tanken - ik wens je voor maandag al alle goeds toe - weet dat ik jouw kom opzoeken - en dat er de komende weken een kaarsje voor jouw zal branden - ik denk aan je - ook voor Joop en je dochter al the best - het komt allemaal goed - hele lieve groet met dikke omhelzing van mij Yvonne en van Martin

    BeantwoordenVerwijderen