donderdag 29 maart 2012

Naar Maastricht geweest

Yep. Ik dacht dat ik bij een stamcelcoórdinatrice trecht zou komen maar dit bleek toch een assistent interne te zijn. Nou van allerlei info gekregen en aangezien de afspraak laat in de middag was waren na dat we klaar bij de arts waren alle poliklinische posten natuurlijk gesloten. Ik moest langs het lab voor diverse bloedtests, ECG laten maken en langs de dialyse afdeling. Daar moet gekeken worden of mijn vaten goed genoeg zijn voor het afnemen van de stamcellen in Juni. Als alles goed gaat ben ik 13 mei klaar met de laatste TAD kuur en start ik 14 mei gelijk met de CAD kuur. Prima laat maar komen lekker doorgaan. Als de stamcellen zijn afgemomen dan krijg ik 4 weken rust. 4 weken maar. Ik had gehoopt op 6 maar ja dat gaat hem dus niet worden, Oostenrijk. Eigenlijk ook maar beter van niet want stel, stel hé. Er gebeurt iets en je komt daar in het ziekenhuis te liggen dan zit je weer met dat gehele MRSA gedoe. Zit ik ook niet echt op te wachten. We zien wel wat we doen. Lekker hoteltje aan zee, inclusief half pension in België. We zijn dan zo weer thuis, mocht er iets gebeuren. We kunnen dan de fietsen meenemen.Moet Joop nog wel de fietsen drager in orde maken maar dat moet toch een keer gebeuren incl nummer bord.
Maar dat doet mijn schat wel.

Ik hoop wel dat mijn vaten goed genoeg zijn voor de afarese want als dit niet zo is dan wordt de diepe veneuse lijn al begin juni ingebracht en zit ik weken vast aan dat infuus, bah. Gelukkig heb ik, denk ik, wel goede vaten dus zal het geen probleem zijn om deze aan te prikken. Voor de opname die waarschijnlijk dus eind Juni gaat plaats vinden, wordt al de veneuse catheter geplaatst. De reden hiervoor is dat er twee chirurgen zijn die zich hierop hebben toegespitst en ze niet willen dat het zo maar even hap snap gedaan wordt. Het moet goed gebeuren en niet snel snel.

Je wordt tegenwoordig ook niet meer alleen verpleegt. Alleen als er een reden voor is, dus als je erg ziek wordt en ik denk dat alleen spugen er niet bij hoort. Dus dat wordt oorstopjes mee nemen zoals ik gewend ben van al mijn andere opnames. Nou die leg ik dan ook maar weer klaar. Ik heb er zat. De infectie die je oploopt loop je het meest op van de bacteriën die jezelf al bij je draagt.
Zit natuurlijk iets in. Nou misschien is  het ook wel gezellig. Je mag ws ook van je kamer af alleen niet van de afdeling af. Dus een gesprek met andere zit er ook nog in hoewel in niet weet of ik daar wel behoeft aan heb. Laat mij maar lekker liggen. Denk ik nu maar ja heb het traject gelukkig nog nooit gelopen.
Wat ik weel een raar idee vind is dat je toch kans hebt op zoveel complicaties in de vorm van infectie en voedings problemen en aangezien ik natuurlijk een pleeg ben heb ik zo een beetje mijn voorzichtigheidheid. Bij ons op de afdeling is er altijd iets aan de hand bij een pleeg. Bij mijn eerste operatie ging het niet helemaal goed. Daaraan heb ik dus giga veel problemen met mijn blaas over gehouden door een zenuw beschadiging. Het is wel weer opgelost maar ik zit wel met een soort pacemaker opgezadeld. Niet erg als dat ding niet stuk gaat of dat de baterij vervangen moet worden, is dit zo dan is dit weer een operatie van zeker een uur als het niet langer is.
Biopsie nemen uit mijn blaas. Tja dacht ik nu heb ik al zo veel keer narcose gehad ik doe het wel met een ruggeprik, slik. Zit die verdoving niet goed. Ik aangeven dat ik het echt niet leuk vond zo. Maar de uroloog gewoon doorgaan. Ik boos natuurlijk. Zo is er aldoor wel iets.
Ik hoop dat ik bij de opname van de sct geen problemen krijg. Misschien heb ik dat dan wel eens verdient. Ik klaag nooit dus nu vraag ik er gewoon om. Mijn blaas blijft trouwens wel een extra punt van aandacht omdat ik daar ook een ernstige goedaardige ziekte heb. NL een interstitiele cystitis, een niet bacterieéle blaasontsteking. Deze is dus altijd aanwezig met de bij behorende klachten omdat het slijmvlies in mijn blaas gewoon stuk is. Autoimmuun ziekte. Dan komt de zware chemo er nog overheen dus extra punt van aandacht.


De arts vetelde dat ik met deze autologe sct een jaar tijd bij koop. Nou dat kan zei mooi zeggen maar ik had al verteld dat ik totaal ga voor 20 jaar overleving. Daar blijf ik bij het leven is veel te mooi om eerder te stoppen. Ik wil nog veel te veel leuke dingen doen met mijn Kanjer. Hij noemt mij wel Kanjer maar hij is het ook hoor. Dan heb ik nog twee prachtige kids met hele leuke schoondochter en zoon. Daar heb ik het erg mee getroffen. Vandaag is trouwens mijn schoondochter jarig, ik had haar graag persoonlijk gefeliciteerd maar ja in het verre Zuid Amerika dat zal niet gaan lukken.
Maar via FB en een digitale kaart moet het ook lukken.
Ik wil hun leven ook nog een tijdje kunnen volgen. Maar wees eerlijk wie weet hoe het leven gaat lopen. Als je op de fiets zit kan er ook zo maar een onverlaat zijn die je overhoop rijd. De enigste zekerheid heb ik, is dat ik waarschijnlijk iets eerder ga dan ik gedacht had. Nou als dat dan over 20 jaar is dan is het goed.
Weet je wat ook een voordeel is, vanaf het moment van de diagnose is er een soort rust over me gekomen die er voor gezorgd heeft dat ik veel meer geniet van alles. Gisteravond nadat we uit Maastricht zijn gekomen hebben we heerlijk Tapas gegeten. Had ik nog nooit gedaan, zo zelf uitzoeken. Het was erg lekker.

Vanmiddag even met mijn brillen terug gegaan want die waren een beetje scheef geworden. Steeds als ik mijn pruik op heb gehad en ik doe hem af dan vergeet ik hem. Dus doe ik de pruik af en klettert de bril weer op de grond. Gisteravond in de auto zette ik alvast de pruik af en toen was ik mijn bril ook weer kwijt. Stom toch?
Ik wilde hem eigenlijk al in het restaurant afzetten maar ja er zaten een paar ouder dames achter ons en ik wilde hun dit niet aan doen. Ik dacht die schrikken zich lam. Nee laat ik maar wachten tot in de auto zit.

Nou morgen ochtend gaan mijn mannetje en ik weer naar Maastricht om daar de boel onveilig te maken. Maar goed dat ik daar de weg weet want ik heb daar al voor mijn blaas 5 jaar rond gehobbeld. Dus echt onbekend ben ik daar niet. Nu alleen voor een klein beetje ander iets.

Nou ik denk dat ik maar ga ophouden want mijn vingertoppen worden een beetje lam. Mijn nagels beginnen ook een beetje raar aan te voelen. Kan ook door de chemo komen.
Het zonnetje begint hier lekker binnen te schijnen maar dat is achter het glas wel lekker maar buiten is het koud. Je kunt nu dan wel merken dat het nog maart is, vroeg dus.
Ik vannacht voor het eerst het mutsje van mijn schoonzus  op gehad. Lekker ik had een koud hoofd toen in naar bed ging. Nu ga ik eerst maar even een lange broek aan trekken en iets met lange mouwen.

Tot de volgende update en iedereen wederom bedankt voor de lieve kaartjes, bloemen, fruitmand en vooral ook lieve gesprekjes.

7 opmerkingen:

  1. Nou nou kanjer wat een verhaal weer ik ga je echt aanmelden bij een uitgever je heb talent voor het schrijven.
    Ik hoop maar dat de storing in het computer systeem in AZM morgen is opgelost, eerst maar even bellen voordat we heen gaan.
    Voor al je lotgenoten die een eerste afspraak krijgen in maastricht zorg dat je niet laat in de middag een afspraak krijgt want dan kan je een keer extra heen en weer rijden voor bloedafnamen enz.
    Wel apart dat ik via je blog opdrachten krijg zoals de fietsendrager in orde maken hahaha.
    Maar je weet ik doe het graag voor je.
    Op je wollen petje was ik wel een beetje jaloers vannacht qua haardracht zijn we nu wel gelijk maar op dat idee ben ik nog niet gekomen, eigenlijk heeft mij zus mij dit nooit aangeboden vreemd hé.
    Ik ben blij dat je met je 2 de kuur goed slaapt en nog weinig ziek ben daarvan.
    Ga zo door ik ben trots op je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rona,
    Bedankt voor jouw verhaal. Ik ben er even onderste boven van, en zal morgen nog eens alles lezen. Je krijgt het toch maar voor je kiezen - maar je bent een doorzetter. "CHAPPEAU "!!! Voor nu laat ik het even hierbij, maar ik meldt mij weer - misschien een bericht via skype. Dikke omhelzing en harte groet van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Rona, wat een verhaal weer. Heftig hoor allemaal! Wat een stomme opmerking van die arts dat je er met de sct 1 jaar bijkoopt. Snappen artsen niet wat dat met een patient kan doen ( en met al die mensen die haar blog lezen :-) ... Ik heb het al eerder gezegd, maar ik ben ontzettend blij met je verhalen! Het is toch bijzonder dat je zo met iemand kunt meeleven, terwijl je de ander niet kent!
    Ik moet 11 april naar de arts terug. Dan zal ik wel horen wat me te wachten staat. Ik heb in ieder geval gekozen voor de bestaande behandeling en doe dus niet mee aan het Hovon-onderzoek. Misschien laf, maar ik wil graag weten waar ik aan toe ben. 2x loten en dan maar afwachten wat de rest van de behandeling wordt vind ik eng! Het is allemaal al spannend genoeg. Daarbij kan de behandeling ook 2 x zo lang worden... Ik ben dus niet zo nobel en heb bewondering voor de mensen die er wel aan mee doen.
    Ik wens jou weer alle goeds toe!!! Hartelijke groeten, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rona!
    Das wel ff balen dat je vrijdag (vandaag) weer op en neer moet voor wat wederom een flinke lading aan testjes... Dat mocht naar mijn mening wel wat beter geregeld worden vanuit het ziekenhuis. Maarja, met klagen over het ziekenhuis kom je niet ver, dus daar kunnen we beter over ophouden ;)
    Wel fijn om te horen dat je nog steeds heerlijk kunt genieten van alle leuke en positieve dingen in je leven. Nooit vergeten hoe mooi het leven kan zijn en daar kracht uit halen. Maar ik zie en lees dat je dat zeker doet ^^
    Ik zie je vanavond, dan maken we het er een gezellig weekend van!
    Cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo Rona, alle dagen kijk ik op je Blog, ik ben Ria,58 jaar, collega Kahler patient uit het Noord-Hollandse Opmeer. Ik draai al 5 jaar in het Kahler circuit, heb in 2008 een stamceltransplantatie gehad in de VU Amsterdam. En ter geruststelling: ik ben er nog en ben al 3 jaar zonder medicijnen. Heb wel veel last van vermoeidheid, neuropathy, loop met rollator
    maar fiets nog als een malle hier door het mooie West-Friesland. Nu sta ik voor behandeling met Velcade, heb a.s. dinsdag hier een gesprek over en hoor dan wat ze van plan zijn. Ik ben medisch absoluut niet onderlegd en neem het zoals het komt. De afgelopen 3 jaar zijn goed geweest, we genieten van de mooie dingen zoals onze stacaravan in Friesland, ik heb leren leven met mijn beperkingen, zie wel tegen de Velcade (met Dexa brrrr) op maar het is niet anders. Ik blijf je volgen en wie weet nog eens tot mails.
    Heel veel succes!
    Groet Ria van Diepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Rona,
    Ik had een verhaal voor jouw klaar en ergens ging iets fout met internet en weg was het.
    Dus hier komt een nieuwe poging. Allereerst dank voor jouw uitgebreid verhaal die ik met alle bewondering lees, en alweer moet ik zeggen RONA "CHAPPEAU ". Er is nog een harde weg te gaan, maar met jouw positieve instelling gaat dat zeker lukken, maar zeker ook door die kanjer van jouw. Hij doet het graag en met hem aan jouw zijde als je coach komt het helemaal goed. En wij de trouwe lezers of volgers zullen jouw met onze verhalen / kaarten enz. steunen. En gezamelijk gaan wij voor die 20 jaar! Die opmerking van die arts had hij kunnen sparen. Je kent het AZM lees ik je hebt er 5 jaar gewerkt, nou alweer een pluspunt voor jouw. Ik vindt de vooruitgang bij de stamcel transplantatie dat je niet meer alleen ligt en over de gang mag lopen wel een duidelijk PLUS punt, mijn arts had het hierover / dat er iedere keer weer pluspunten bij KAHLER worden ontdekt. Dus dat stelt mij ook wel tevree. Over mijn dokters bezoek van afgelopen donderdag = ik begin dinsdag a.s. om 9.00 uur weer met het APD infuus, en mijn waardes stijgen hééllangzaam, dus geluk voor mij nog effe geen CHEMO. Ja afspraken in het ZKH. kunnen altijd uitlopen of dat je op de gekste tijdstippen mag aan dansen, maar goed het zei zo - en wachten leren wij wel in het ZKH. Het spreek uur was 1 uur uitgelopen. Maar goed ! Eehhhh op die brillen moeten wij toch iets verzinnen dat die niet iedere keer op de grond stuiteren. Al eens aan zo'n koordje gedacht !!!! Of zeg ik hier iets verkeerd !!!! Nou Rona ik wens je alvast een mooi weekend met manlief, en ik laat weer iets van mij horen. Lieve groet Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne. Nee ik heb niet in Maastricht gewerkt hoor maar als patiënt rond gehobbeld.
      Ik werk al 10 jaar in het MMC in Veldhoven.
      Fijn dat bij jou de waardes heel langzaam maar stijgen, liever niet natuurlijk maar zolang je geen chemo nodig hebt is het fijn. Bij mij stegen ze ook heel langzaam maar ineens ging het heel hard. Ik heb nog nooit een apd infuus gehad en ook niet nodig gehad denk ik. Ja en ik heb een geweldige coach naast me en mijn dochter en schoonzoon zijn ook top. Dus aan steun kom ik zeker niet tekort. Daarbij heb ik super collega's op het werk. Ga ik van de week maar weer eens rondkijken. Ben er door alle ziekenhuisbezoeken niet aan toe gekomen.
      Nou jij ook een heel fijn weekend en hopelijk morgen een zonnige dag en wat minder koud.

      Gr Rona

      Verwijderen